Mennyire találod nyitottnak a magyar KKV-szektor képviselőit? A hazai vállalkozókat, cégvezetőket?
NOVÁK JÓZSEF: - A magyar cégvezetők nyitottságát átlag alattinak tartom. Nagyon szórt a kép. Iparág specifikus a kép, de mindenegyes iparágban átlag alattinak tartom A sikertelen projektjeim 70%-ot tesznek ki, 30% a sikeres.
NOVÁK JÓZSEF: -Ennek három oka van, az egyik oka az időtengely. Magyarországon úgy látom, csak gyors, ciklikus vetésforgóban tudnak gondolkodni, pedig gyorsan csak elfáradni lehet. Valamit az ember masszívat építeni akar, akkor nem árt, ha van közép vagy hosszú távú terve és ez csak érték alapon működhet. Tehát alapvetően ebben az időtengelyben van egy alapvető különbség. Például a Bosch vagy a Ford még mindig állnak, pedig vannak bajaik, de még azért itt vannak, még azért kb. tudjuk, hogy mit gondoltak a piacról. Én azt gondolom, hogy Magyarországon is meg volt ennek az alapja, ilyen-olyan történelmi hagyományok miatt ez nagy pofont kapott és én azt gondolom, hogy a nyitottságra épülünk, de az átlag alattiságot azt úgy értetettem, hogy az első olyan döntési pozícióban, amikor valóban húsbavágó döntést kell meghozni, akkor általában kioldalaznak a projektből.
NOVÁK JÓZSEF: -Bízunk a feleségünkben, ő a pénzügyi vezető, csak elér egy bizonyos méretet cég és már nem jó, hogy ha váltjuk a devizát, mert lenne jobb, de mi ragaszkodunk az élettárshoz, mint pénzügyi vezetőhöz, pedig látjuk a kollégákon, hogy elmennek, nem ő az ideális szereplő erre. A gyereket általában elképzeljük a cégbe, bejön, kérdezzük is, dobáljuk különböző munkakörök között ejtőernyőzve, amihez éppen kedve van, ez egy stabilitást kereső kollégának, minimum diszfunkcionális és kontra produktív. Azt gondolom, hogy ezek az átlag alatti nyitottságra adott válaszaim. Gyakorlatilag világos és egyértelmű célhoz tudni kell hozzárendelni az eszközöket, és én azt látom, hogy ez még nincs jelen a magyar piacon, holott egyébként, az innovációra épülő gazdaságokban ez jelen van